Logo geen tagline kleur
Webteksten scrhijven die gelezen worden

Zo schrijf je webteksten die bezoekers wél lezen

Hoe pak je dat nu best aan, webteksten schrijven die mensen ook echt lezen? Wel, je kan je laten leiden door het F-patroon.

Wat is het F-patroon?

Onderzoek heeft uitgewezen dat we webteksten niet van a tot z lezen, maar eerder scannen. We doen dat in een patroon dat op de letter F lijkt. We starten bovenaan, lezen horizontaal van links naar rechts en dan verticaal langs de linkerkant naar beneden.

Waarom rekening houden met het F-patroon? Als je rekening houdt met het F-patroon, maak je ’t je lezers gemakkelijker om de belangrijkste info op je pagina te spotten en er iets mee te doen.

Hoe pas je het F-patroon toe?

✓ Gebruik koppen en tussenkoppen

Koppen en tussenkoppen zijn erg belangrijk voor overzichtelijke webteksten. Ze zijn het eerste wat lezers zien. En ze helpen hen snel te beslissen of je informatie relevant is. Zorg ervoor dat je koppen de belangrijkste punten bevatten en dat ze kort en krachtig zijn.

✓ Zet de belangrijkste info bovenaan

Zet de belangrijkste informatie in het eerste deel van je tekst. Zo ben je zeker dat de lezer de kern mee heeft, zelfs als die afhaakt voordat hij de hele tekst heeft gelezen.

✓ Deel je tekst op in korte alinea’s

Korte alinea’s met genoeg witruimte zien er niet alleen beter uit, maar zijn ook makkelijker te scannen. Zorg ervoor dat elke alinea een duidelijk onderwerp heeft en logisch op de vorige aansluit. Zo blijft de lezer betrokken.

✓ Lijstjes zijn top

Bullet points of genummerde lijstjes vallen meer op dan een lap tekst. Ze trekken niet alleen de aandacht van je lezers, maar ook van zoekmachines. Jep, zoekmachines zijn gek op opsommingen, wat bijdraagt aan de vindbaarheid van je pagina.

✓ Vergeet de visuals niet

Foto’s en video’s maken je tekst levendiger, wat je lezers langer op de pagina houdt. Ze breken ook de tekst op, wat alles nog scanbaarder maakt. Gebruik dus gerust kaders, tabellen, grafieken, infographics, illustraties en foto’s of video’s. Goeie alt-teksten bij je afbeeldingen zijn trouwens ook goed voor SEO.

Kortom, als je het F-patroon in je achterhoofd houdt, worden je webteksten beter leesbaar en aantrekkelijker voor je bezoekers. Ze vinden snel de belangrijkste informatie en blijven langer op je pagina. Zo verhoog je de kans dat ze de acties ondernemen die je wilt, zoals een formulier invullen of een aankoop doen.

Wil je eens babbelen over hoe je je teksten nog beter kunt maken? Laat maar horen! Ik ben bereikbaar op petra@bubbel.be.

Twee topkeuzes uit het blogarchief

Shopping Basket