Logo geen tagline kleur
Email iphone

Hoe verhoog je de open rate van e-mails? 7 praktische tips

Elke e-mail die je verstuurt is een kans om je bedrijf te laten groeien. Maar alleen als je ontvangers je e-mails ook echt openen.

Voor kleine bedrijven zonder communicatiemedewerker kan het een uitdaging zijn om gezien en gelezen te worden. Gelukkig bestaan er enkele slimme trucjes die de open rate van je e-mails serieus de hoogte in kunnen jagen. In deze blogpost geef ik je zeven praktische tips die je direct kan toepassen op je onderwerpregel.

1

Gebruik de naam van een persoon als afzender

Het eerste dat je ontvanger ziet, is wie de e-mail heeft gestuurd. Dus, mijn eerste tip is: gebruik de naam van een persoon als afzender, niet die van je bedrijf. E-mails die van een echt persoon lijken te komen, worden sneller geopend dan die van een bedrijf. Dat is pure psychologie: ’t is veel lastiger om een mailtje van Jan of Marie weg te gooien dan een bericht van “Bedrijfsnaam”.

PS: Erg weinig bedrijven doen dit, zoals je merkt in onderstaand screenshot, dus je valt er nog echt mee op.

2

Hou de onderwerpregel kort

Hou ook je onderwerpregel kort en krachtig. Heb je al eens gemerkt dat je vrienden vaak maar een of twee woorden als onderwerp gebruiken? Het is slim om dat ook te doen. Onderzoek toont aan dat hoe meer woorden je in de onderwerpregel propt, hoe lager de kans dat je mail geopend wordt.

En er is nog een voordeel aan die korte onderwerpen: ze zijn ideaal voor mensen die hun e-mails op hun smartphone bekijken. Op zo’n scherm zie je maar een beperkt aantal tekens en met een korte onderwerpregel vermijd je dat het belangrijkste deel van je boodschap wegvalt. MailChimp, dé expert in e-mailmarketing, adviseert niet meer dan negen woorden en zestig tekens!

Wist je trouwens dat mensen bij een korte onderwerpregel verwachten dat de e-mail zelf ook kort zal zijn? En dat motiveert ze om de e-mail te lezen, omdat ze verwachten dat ze hem snel kunnen doornemen.

3

Gebruik cijfers of emoji’s in het onderwerp

Wat denk je ervan om een paar cijfers of emoji’s in je onderwerp te zetten? Wel, ‘t is een goed idee. Cijfers en emoji’s vallen echt op tussen woorden en mails met zulke onderwerpen worden vaker geopend. Zeg nu zelf, “5 tips om je productiviteit te verdubbelen” springt er toch uit naast “Tips om beter te werken”, niet?

4

Gebruik in je e-mailonderwerp woorden die visuals aankondigen

Als je in je onderwerpregel woorden gebruikt die iets visueels aankondigen, zoals “infographics” of “grafieken“, dan scoor je ook beter. Want dan denkt de lezer meteen: oef, hier hoef ik niet veel te lezen. Visuele content maakt het allemaal een stuk lichter om te verteren en daar zijn mensen dol op. Dus, als je een mail met veel afbeeldingen of grafiekjes hebt, laat dat dan zeker doorschemeren in je onderwerp.

5

Benut de preview text optimaal

Zorg dat je ook de preview text optimaal benut. Dat is het stukje tekst dat je net na de onderwerpregel ziet als je een e-mail in je inbox bekijkt. Zorg dat deze tekst goed aansluit bij het onderwerp van je mail. Gebruik het als een soort teaser die al een tipje van de sluier oplicht en maak je lezer nieuwsgierig naar meer. Een goed gekozen preview text kan echt het verschil maken of iemand je mail opent of niet.

6

Creëer een gevoel van urgentie

Maak mensen niet alleen nieuwsgierig met je mailonderwerp, maar speel ook eens met een gevoel van urgentie. Een speciale aanbieding die bijna verloopt? Probeer dan een onderwerp als “Laatste kans! 24 uur voor 50% korting op onze producten”. Zo’n aanpak zorgt ervoor dat mensen echt het gevoel hebben dat ze iets missen als ze niet snel doorklikken.

7

Segmenteer je e-maillijst en personaliseer je e-mails

En last but not least: segmenteer en personaliseer. Hoe relevanter een e-mail voor je ontvanger is, hoe groter de kans dat die ‘m opent. Verdeel je e-maillijsten op basis van klantgedrag, interesses of eerdere interacties en gebruik wat je weet over je ontvangers om je mails nog persoonlijker te maken.

Ik heb er een voorbeeld van in mijn blog “Waarom je niet zonder e-mailmarketing kan”. Zeker de moeite waard om eens te lezen, al zeg ik het zelf 😉

Op weg naar een betere open-rate

Met deze tips ben je al een heel eind op weg naar een betere open-rate. Succes!

Bij Bubbel help ik je graag verder om e-mails te schrijven die aanspreken. Neem contact op en ontdek hoe we samen jouw e-mail strategie kunnen optimaliseren.

Shopping Basket