Logo geen tagline kleur
emailmarketing

Waarom je niet zonder e-mailmarketing kan

Denk jij bij e-mailmarketing ook meteen aan al die reclamemails die dagelijks je inbox overspoelen? Ik ook! Maar e-mailmarketing is veelzijdiger dan je denkt. Of je nu een online gigant bent of een lokaal bedrijfje runt, met e-mailmarketing kan je echt een verschil maken in hoe je communiceert met je klanten en hoe je je merk in de kijker zet.

Soorten e-mailmarketing

Het gaat bij e-mailmarketing niet enkel om directe verkoop. Het is ook een super manier om de laatste nieuwtjes, interessante blogposts en aankomende events te delen met je (potentiële) klanten. Stel je voor, je runt een gezellige koffiebar in het hartje van Antwerpen. Dan is het een goed idee om via e-mailmarketing je klanten op de hoogte te houden van nieuwe blends, toffe weetjes uit de koffiewereld, speciale aanbiedingen en proeverijen die je organiseert. Met een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief houd je het contact warm en moedig je herhaalaankopen aan.

E-mailmarketing omvat ook automatische berichtjes zoals bevestigingen van aankopen, updates over bestellingen, verzendmeldingen en zelfs facturen. Dankzij de snufjes van vandaag kan je bovendien gepersonaliseerde e-mails sturen voor speciale gelegenheden zoals verjaardagen of jubilea. Zo voelt elk contact aan als een persoonlijk gebaar.

E-mailmarketing: zoveel meer dan gewoon verkopen

1

Top of mind blijven dankzij e-mailmarketing

Door regelmatig een mailtje te sturen, blijf je hangen in de gedachten van je (potentiële) klanten. Dit is superbelangrijk, want het vergroot de kans dat ze aan jou denken als ze iets nodig hebben dat jij aanbiedt. Stel je voor, een vriend vraagt of je een plek weet waar ze verse gebrande koffiebonen verkopen en jij hebt net een mail gekregen van dat gezellige koffiehuisje om de hoek over hun nieuwe blends. Welke zaak zou je dan aanraden, denk je? En als je zelf net zonder koffie zit, kan die e-mail net het duwtje zijn dat je nodig hebt om een nieuwe voorraad in te slaan.

2

Relaties bouwen en vertrouwen winnen via e-mailmarketing

Als je regelmatig waardevolle en relevante informatie naar je klanten stuurt, bouw je niet alleen naamsbekendheid op, maar versterk je ook de band en het vertrouwen in je merk. Dit kan uiteindelijk leiden tot hogere conversieratio’s, want klanten kopen het liefst van bedrijven die ze herkennen en vertrouwen. Dat staat bekend als het “exposure effect”, ook wel het “mere exposure effect” genoemd. ’t Is een psychologisch fenomeen waarbij mensen een voorkeur ontwikkelen voor dingen waarmee ze vaker in aanraking komen. Hoe vaker iemand iets ziet of hoort, hoe meer hij of zij het waardeert en vertrouwt.

3

Cross-selling en upselling via e-mail

E-mailmarketing is ook top voor cross-selling of upselling. Je kan makkelijk al je diensten promoten die interessant kunnen zijn voor je klanten. Stel, je bent een copywriter die ook grafisch design doet. Als een klant je al heeft ingezet voor webteksten, kan een mailtje de klant eraan herinneren dat je ook flyers ontwerpt. Wie weet onthouden ze dat voor een volgende keer!

4

E-mail is effectief

Met e-mailmarketing heb je de touwtjes stevig in handen wat je bereik betreft. Je hoeft je geen zorgen te maken over algoritmes, zoals op sociale media, of over hoge advertentiekosten zoals bij Google Ads. Bovendien is e-mail één van de meest doeltreffende manieren om je publiek te bereiken. Bijna iedereen heeft wel een e-mailadres en de meeste mensen checken dagelijks hun mail, dus je bereikt je publiek effectief en direct.

5

E-mail is doelgericht en persoonlijk

Met e-mailmarketing bereik je mensen die al interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt. Ze hebben immers al eens iets bij je gekocht, of ze hebben zich vrijwillig ingeschreven voor je mails. (En dat is natuurlijk de bedoeling.)

Met een degelijk CRM-systeem kan je je berichten nog persoonlijker maken, zodat elke mail relevant is en op het juiste moment komt. Stel je voor, je bent een personal coach en je houdt via je CRM bij welke lichamelijke klachten je klanten ervaren. Dan kun je bijvoorbeeld content sturen die naadloos aansluit bij hun behoeften. Een klant met rugklachten ontvangt dan bijvoorbeeld een mail met 10 snelle stretchoefeningen voor de rug. Zo voelt elke communicatie persoonlijk en op maat gemaakt.

E-mailmarketing is echt veel meer dan gewoon een manier om je producten te verkopen. Het is een krachtig instrument dat, als je het goed gebruikt, kan helpen om langdurige relaties op te bouwen en je merk te versterken.

Ben je op zoek naar iemand die je helpt met het schrijven van je e-mailcampagnes? Ik sta voor je klaar. Laat gerust iets weten voor een vrijblijvend gesprek.

Shopping Basket