Pantone waaier branding

Waarom je maar beter je huisstijl volgt

Lap je soms de huisstijlrichtlijnen van je bedrijf aan je laars? Dat is zonde! Een consistente huisstijl geeft je merk direct geloofwaardigheid en het schept vertrouwen bij je klanten. Ja kan er dus maar beter voor zorgen dat al je communicatie grosso modo dezelfde look-and-feel heeft.

Begin met een huisstijlgids

Hoe doe je dat? Heel simpel: stel een huisstijlgids op. Leg daarin vast hoe je logo, kleuren, lettertypes, afbeeldingen en andere visuele elementen gebruikt. Zo behoud je die herkenbare, professionele uitstraling, wie je visuals ook maakt.

Jouw huisstijl is het DNA van je merk

Een sterke huisstijl is als de outfit van je bedrijf – die bepaalt de eerste indruk. Net zoals jij netjes voor de dag wilt komen, wil je dat ook voor je merk.

Je huisstijl weerspiegelt je persoonlijkheid. De manier waarop je huisstijlelementen samenbrengt, kan een bepaalde uitstraling, sfeer en boodschap overbrengen. Een modern, minimalistisch ontwerp kan bijvoorbeeld verwijzen naar een pragmatische, efficiënte bedrijfscultuur. Warme, natuurlijke kleuren en illustraties kunnen een meer persoonlijke, menselijke benadering suggereren. Denk goed na over wat je wil uitstralen.

Zo onderscheid je jezelf ook makkelijker van je concurrentie. Met een toffe huisstijl val je op tussen de massa én ben je memorabel. Dat geeft je een stevige voorsprong!

Herkenbaarheid = vertrouwen

Maar misschien het allerbelangrijkste: je huisstijl maakt je herkenbaar. Denk aan de gele bogen van McDonald’s of het kenmerkende blauw van Facebook – je herkent het meteen. En als iets bekend aanvoelt, geeft dat een veilig gevoel. Zo van: “Oh ja, dit merk ken ik, dus dat zal wel goed zijn.” Hoe meer je een merk denkt te kennen, hoe meer je erop vertrouwt.

En wist je dat een consequent doorgevoerde huisstijl ook professionaliteit uitstraalt? Als alles in je communicatie – van website tot social media – perfect op elkaar is afgestemd, heeft dat een sterk positief effect op je imago. Je komt over als een georganiseerd, kwaliteitsvol en capabel bedrijf.

En als kers op de taart bespaar je tijd én geld met een huisstijl, want je hebt een duidelijke richtlijn als je nieuwe content maakt. En het beste? Je kan werken met sjablonen.

Ik ben grote fan van sjablonen, want ze helpen je om alles gestructureerd en consistent te houden:

Tijd voor een merk-update?

Je hoort het, je huisstijl consequent doortrekken is essentieel als je een sterk merk wil neerzetten.

Op zoek naar een grafisch vormgever die je huisstijl perfect volgt? Of misschien ben je toe aan een frisse, nieuwe huisstijl? Of Canva-sjablonen die je keer op keer kan hergebruiken?

Goed nieuws! Ik ben er om je te helpen. Ik zorg ervoor dat alles tot in de puntjes klopt. Stuur gerust een berichtje en we gaan aan de slag!

Twee topkeuzes uit het blogarchief

emailmarketing

Waarom je niet zonder e-mailmarketing kan

E-mailmarketing biedt kansen voor zowel grote bedrijven als de kleinere spelers, want met e-mailmarketing kan je echt een verschil maken in hoe je communiceert met je klanten en hoe je je merk in de kijker zet.

Shopping Basket