Logo geen tagline kleur
Creative people working on magazine cover design

Waarom ik als grafisch vormgever geen Lorem Ipsum gebruik

Lorem Ipsum is de vultekst die al sinds de 16e eeuw wordt gebruikt om ontwerpen op te vullen als de definitieve tekst nog niet beschikbaar is. Het gaat zo: “Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Maar wist je dat werken met echte content in plaats van Lorem Ipsum veel voordelen biedt voor zowel grafische ontwerpers als hun klanten?

Door vanaf het begin met de definitieve tekst te werken, zorg je ervoor dat je ontwerp niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook effectief communiceert wat je wilt overbrengen.

Het tekst-eerst-principe: de basis van een sterke lay-out

Als grafisch ontwerper gebruik ik bewust geen Lorem Ipsum. Waarom? Omdat werken met echte content gewoon veel beter is. Met de definitieve tekst kan ik het ontwerp naadloos afstemmen op de inhoud, zodat de belangrijkste zinnen of paragrafen optimaal naar voren komen.

Mijn advies: hanteer altijd het “tekst-eerst principe.” Bepaal eerst de boodschap en de call-to-action en laat daarna een ontwerper aan de slag gaan. Door de tekst te integreren in het ontwerpproces, wordt de boodschap sterker en duidelijker. Visuele elementen ondersteunen en versterken de inhoud, in plaats van af te leiden.

Voordelen van werken met echte content

• Meer impact: Als de echte teksten vanaf het begin beschikbaar zijn, kan ik visuele hiërarchie creëren die de belangrijkste boodschappen benadrukt. Dit zorgt voor krachtigere communicatie.

• Betere leesbaarheid: Door meteen de echte tekst te gebruiken, kan je de leesbaarheid van je ontwerp beter beoordelen. (Lorem Ipsum lees je immers niet.)

• Realistische feedback: Met echte content kan je relevante feedback verzamelen. Dit helpt om eventuele problemen sneller te identificeren en op te lossen.

• Minder revisies: Door vanaf het begin met de juiste content te werken, bespaar je tijd en moeite die anders besteed zou worden aan het aanpassen van het ontwerp aan de uiteindelijke tekst, die vaak te lang of te kort is voor de ruimte die initieel voorzien werd.  

Hulp nodig met tekst of ontwerp?

Bij Bubbel pak ik graag tekst én beeld samen aan. Dan kan ik ervoor zorgen dat je teksten en je lay-out perfect samenwerken om je boodschap krachtig de wereld in te sturen. Maar, ook als je enkel hulp nodig hebt om teksten te schrijven of je zelf geschreven teksten te lay-outen, sta ik voor je klaar. Stuur me een berichtje en laten we samen jouw boodschap op de best mogelijke manier presenteren.

Twee topkeuzes uit het blogarchief

emailmarketing

Waarom je niet zonder e-mailmarketing kan

E-mailmarketing biedt kansen voor zowel grote bedrijven als de kleinere spelers, want met e-mailmarketing kan je echt een verschil maken in hoe je communiceert met je klanten en hoe je je merk in de kijker zet.

Shopping Basket