copywriter-searching

Scanbare teksten schrijven is makkelijker dan je denkt

Wist je dat de meeste mensen je webteksten niet echt lezen, maar scannen? Terwijl ze dat doen, beslissen ze of het de moeite waard is om verder of meer te lezen. Is scannen lastig? Dan haken ze vaak direct af. Dat wil je natuurlijk niet!

Gelukkig is het gemakkelijk om scanbare teksten te schrijven. Het gaat niet zozeer om wát je schrijft, maar hóe je het presenteert. Een beetje sleutelen aan de tekst en lay-out doet wonderen.

Ik help je graag op weg. Hier zijn mijn favoriete tips om je tekst scanbaar te maken.

1

Geef je tekst extra tussentitels voor optimale scanbaarheid

Gebruik titels en tussentitels om je tekst in overzichtelijke stukken te verdelen. Zo heeft je lezer snel door wat het onderwerp van elk stukje tekst is en kan die direct bepalen welke delen interessant zijn.

De opmaak van tussentitels is trouwens even belangrijk als de inhoud. Maak je tussentitels groter, vetgedrukt of geef ze een opvallende kleur. Zo springen ze eruit en wordt navigeren door je tekst een stuk makkelijker.

Gebruik ook verschillende niveaus van tussentitels voor een duidelijke visuele hiërarchie. Met H1, H2 en H3 zorg je voor een gestructureerde look. Extra bonus: zoekmachines zoals Google zijn dol op goed gestructureerde content. Het juiste gebruik van H1, H2 en H3 kan je pagina’s beter vindbaar maken.

2

Hou je alinea’s kort en krachtig

Zelfs zonder tussentitels maken korte, bondige alinea’s je tekst toegankelijker. Door je tekst op te delen in behapbare stukken, hou je de aandacht van je lezer vast en maak je het geheel makkelijker te verteren. Streef naar 3 à 4 zinnen per alinea en zorg voor voldoende witruimte tussen de alinea’s. Dit maakt je tekst luchtiger en nodigt uit om verder te lezen.

3

Organiseer je info met tabellen

Tabellen organiseren informatie overzichtelijk in rijen en kolommen. Hierdoor vinden lezers snel specifieke gegevens zonder door een berg tekst te moeten worstelen. Een tabel doorbreekt ook de sleur van lopende tekst.

Houd je tabellen wel simpel en zorg dat ze niet overlopen van de informatie. Is de tabel te complex? Overweeg dan om hem op te splitsen.

4

Zet een infographic bij je tekst

Infographics zijn krachtig. Ze maken complexe info begrijpelijk in één oogopslag. Plus, mensen onthouden visuele informatie vaak beter dan tekst. Een goede infographic zorgt er dus voor dat je boodschap blijft hangen.

Houd het ontwerp van je infographics simpel en overzichtelijk. Vermijd te veel tekst en complexe afbeeldingen. Less is more!

5

Laat belangrijke woorden opvallen

Gebruik vetgedrukte tekst of een andere kleur om belangrijke woorden te accentueren. Zo springt de essentiële info direct in het oog. Maar overdrijf niet. Als alles opvalt, valt uiteindelijk niets meer op.

6

Quotes verdienen de spotlight

Belangrijke uitspraken of citaten kun je in aparte kaders plaatsen. Een mooi vormgegeven quote trekt de aandacht en doorbreekt de ‘muur’ van tekst. Gebruik kaders, schaduwen of een afwijkend lettertype om van een simpele quote een echte eyecatcher te maken.

Gebruik kaders, schaduwen of een afwijkend lettertype om van een simpele quote een echte eyecatcher te maken.

Maak je teksten scanbaar met een slimme lay-out

Je boodschap duidelijk presenteren is een kwestie van tekst en lay-out. Een slimme lay-out zorgt ervoor dat je teksten echt tot hun recht komen. Bij Bubbel combineer ik mijn passie voor copywriting en grafische vormgeving om ervoor te zorgen dat je teksten én lay-out perfect samenwerken op je marketingmateriaal. Zo vindt je potentiële klant snel de informatie die die nodig heeft en blijft die ook geboeid.

Lijkt het je leuk om eens te sparren over je marketingmateriaal? Graag! Neem gerust contact met me op.

Twee topkeuzes uit het blogarchief

Shopping Basket