LI_LA_PetraHeytens_Bubbel_0029

Generieke content is de snelste weg naar vergetelheid

Wij staan voor kwaliteit en service.

Zeg eens eerlijk: hoe vaak heb je dat al gelezen op websites? Of gehoord in presentaties? Of zien passeren op LinkedIn?

Veel content klinkt alsof ze van iedereen of niemand tegelijk komt. Terwijl je net wil opvallen. Iemand raken. Iets losmaken.

Goede content voelt alsof ze speciaal voor jou geschreven is. Slechte content voelt alsof ze door ChatGPT of je belangrijkste concurrenten werd gegenereerd.

Wat bedoel ik met ‘generiek’?

Wat bedoel ik met ‘generieke content’? Dat zijn teksten, bijvoorbeeld in blogs of social posts die vaag blijven. Die alles zouden kunnen betekenen. En daardoor eigenlijk niets zeggen. Zoals:

Allemaal waar, hopelijk. Maar totaal inwisselbaar. Ze zeggen niks specifieks over jou, je aanpak of je meerwaarde.

Dus hier zijn 5 manieren om je teksten eigenheid te geven, zonder toneel te spelen of te overdrijven.

1

Zeg wat je doet, niet wat je bent

Zo wordt het tastbaar. Concreet is altijd sterker dan abstract.

2

Voeg je mening toe (maar vergeet je lezer niet)

De gouden regel in copy blijft: spreek de lezer aan. Jij is belangrijker dan ik of wij.

Toch mag er af en toe een “ik” in je teksten sluipen. Om je visie te delen of een persoonlijke ervaring toe te voegen.

Zoals hier:

👉🏻 Vind je Canva te complex? Toen ik voor het eerst met Canva werkte, vond ik het ook lastig werken. Nu zou ik niet meer zonder kunnen. Want Canva heeft “merkmateriaal” dat je toelaat om supersnel een post te maken in je huisstijl.

Zo’n mini-verhaaltje maakt je content menselijk én herkenbaar. Maar hou altijd je focus op wat de lezer eraan heeft.

3

Gebruik beelden die opvallen

Stockfoto’s? Alleen als het écht niet anders kan. Een zelfgemaakte foto is niet altijd mooier, maar wel échter. En dat valt op. Een snelle snapshot van je bureau zegt vaak meer dan een gestileerde foto met een modelmens aan een MacBook. Het hoeft niet perfect. Het moet echt zijn.

4

Laat iets van jezelf zien

Persoonlijk delen wil niet zeggen dat je je ziel moet blootleggen. Maar kleine dingen werken wél.

Dat soort details maakt je herkenbaar. En dat is goud waard in een wereld vol gladgestreken profielen.

5

Schrijf in je eigen stijl

Iedereen heeft z’n eigen stijl. Ook in communicatie. En dat laat je best doorklinken.

Ben je een warme, klantgerichte organisatie? Dan past een toon die begripvol en menselijk klinkt.

Denk aan zinnen zoals:

Ben je eerder innovatief en toekomstgericht? Laat dat dan horen.

Gebruik woorden als:

Geen idee waar te beginnen? Kijk naar je missie en waarden. Wat wil je uitstralen? En wat mag je publiek voelen als ze je lezen?

Samengevat

Vaag verkoopt niet. Voorspelbaar evenmin. Wat werkt? Eerlijkheid. Duidelijkheid. Een eigen stijl. Zeg wat je doet. Laat zien wie je bent. En schrijf alsof je met iemand praat. Niet alsof je een speech afleest. Zo maak je content die blijft hangen.

Twee topkeuzes uit het blogarchief

Canva Sjablonen

7 zoektermen om in Canva écht toffe sjablonen te vinden

Zoek je in Canva op “poster” of “flyer”, dan krijg je vaak dertien-in-een-dozijn ontwerpen. Veel beter is het om te zoeken op een designstijl, zo krijg je originelere en creatievere sjablonen. Ik geef je bij deze 7 deisgnstijlen om op te zoeken.

vs

Waarom ik Adobe verkies boven Canva

Ik maak er geen geheim van dat ik regelmatig werk in Canva. Voor social media en advertenties is het super, want je kan snel iets moois maken. En voor klanten die hun designs later zelf willen aanpassen en/of recycleren, is Canva een heel goede optie. Maar Canva is geen vervanger voor Adobe.

Shopping Basket