Woman type on desktop computer

Betere teksten schrijven: basistips

We krijgen elke dag een hoop e-mails en info te verwerken. Wist je dat onze aandachtsspanne nu zelfs korter is dan die van een goudvis? Gemiddeld spenderen we maar 12 seconden aan een e-mail. Dat maakt het moeilijk om de aandacht van je lezer vast te houden, zeker met lange, ingewikkelde teksten. Het is dus belangrijker dan ooit om je communicatie kort en krachtig te houden.

Hier zijn vier basistips om je teksten direct simpeler en effectiever te maken:

1

Schrap overbodige woorden

Overbodige woorden maken je boodschap langer en moeilijker. Lange zinnen kunnen vermoeiend zijn en de interesse van je lezer verminderen. Door overbodige woorden te schrappen, wordt je tekst krachtiger en directer.

Voorbeeld:
 Hij rende in een razendsnel tempo naar de winkel.
 Hij rende naar de winkel.

Hoe overbodige woorden herkennen?

Bijwoorden zoals “heel”, “erg”, “ontzettend” zijn vaak overbodig. (In plaats van “erg boos”, kan je beter “razend” zeggen). Ook woorden als “eigenlijk”, “natuurlijk” en “gewoon” worden vaak zonder reden gebruikt. Twijfel je over een woord? Vraag jezelf af: “Voegt dit echt iets toe?” of “Kan ik dit weglaten zonder dat de betekenis verandert?”

Extra tip: Maak een lijstje met vaak voorkomende overbodige woorden en zinnen en toets je tekst aan dat lijstje.

2

Schrijf actief

Actieve zinnen zijn lekker levendig en trekken de lezer meer aan. Ze zijn vaak kort en krachtig, wat de leesbaarheid echt ten goede komt.

Voorbeeld:
 Binnenkort wordt de bouwaanvraag voor de nieuwe tramlijn ingediend.
 Binnenkort dient de MIVB de bouwaanvraag in voor de nieuwe tramlijn.

Hoe herken je passieve constructies?

In passieve zinnen is het werkwoord vaak een vorm van “worden” of “zijn” plus een voltooid deelwoord. In passieve zinnen staat het onderwerp vaak aan het eind van de zin of is het weggelaten. Als je in gedachten “door smurfen” kan toevoegen, dan zit je ook met een passieve zin.

Gebruik de zoekfunctie (CTRL+F of CMD+F) om in een tekst te zoeken naar “word”, “werd” en “door”. Dit zijn typische aanwijzingen voor een passieve zin.

3

Vermijd naamwoordstijl

Naamwoordstijl verwijst naar een schrijfstijl waarbij te veel zelfstandige naamwoorden gebruikt worden op plekken waar ook werkwoorden hadden kunnen staan. Naamwoordstijl maakt de tekst afstandelijker en moeilijker te begrijpen.

Voorbeeld:
• Een uitbreiding van het park is mogelijk.
• We kunnen het park uitbreiden.

Hoe naamwoordstijl herkennen?

Zoek naar infinitieven (de onbepaalde wijs van een werkwoord). Als er “het” of “een” voor staat, kan de zin vaak vlotter. Ook zelfstandige naamwoorden die eindigen op “-ing” of “-atie” zijn vaak aanwijzingen.

4

Vermijd vakjargon

Vakjargon is gespecialiseerde terminologie die moeilijk te begrijpen kan zijn voor buitenstaanders. Artsen hebben zo’n vakjargon. Ze praten over “atriumfibrillatie” als ze een “hartritmestoornis” bedoelen. En “systolische bloeddruk” is gewoon “bovenbloeddruk”.

Door vakjargon te vermijden, maak je je boodschap toegankelijker en bouw je een betere band op met je lezer.

Voorbeeld:

•  We kennen de gevolgen van ongekwalificeerde uitstroom.
•  We kennen de gevolgen van vroegtijdig schoolverlaten.

Hoe herken je vakjargon?

Vakjargon herkennen kan lastig zijn omdat je als specialist vaak niet merkt dat je in vaktaal spreekt. Maar als je het woord niet in Van Dale vindt, dan is de kans groot dat het vaktaal is. De beste test is om iemand buiten jouw vakgebied te vragen om je tekst te lezen. Als zij het snappen, zit je goed!

Teksten redigeren

Door deze vier basistips toe te passen, maak je je teksten niet alleen simpeler en effectiever, maar zorg je er ook voor dat je boodschap beter overkomt en langer blijft hangen bij je lezer. Zoek je een specialist om eens naar je teksten te kijken? Mail gerust naar petra@bubbel.be. Ik kan je teksten voor je redigeren, zodat iedereen ze begrijp en met plezier leest.

Twee topkeuzes uit het blogarchief

WW Vistekaartje

Zelf visitekaartjes maken: 5 tips

Als kleine ondernemer is je visitekaartje vaak het eerste wat je aan potentiële klanten geeft. Dus, het is echt belangrijk dat dit kaartje al je contactgegevens bevat, maar ook de sfeer van je merk uitstraalt en een onvergetelijke eerste indruk maakt.

Shopping Basket