Logo geen tagline kleur

7 krachtige technieken voor teksten die echt converteren

Converteren is een term die je vaak hoort, maar wat betekent het eigenlijk? In de context van marketing en copywriting wil het gewoon zeggen dat mensen doen wat je van hen verwacht, nadat ze je tekst gelezen hebben. Iets kopen in je webshop, inschrijven voor je nieuwsbrief, je e-book downloaden of klikken op die grote gele knop onderaan je webpagina, het zijn allemaal conversies.

Meer conversies betekent meer klanten of leads. En dat is exact wat je bedrijf nodig heeft om te groeien. Dus, hier zijn zeven krachtige technieken die je kunt gebruiken om je teksten te optimaliseren voor meer conversies.

1

Schrijf beeldende tekst

Mensen zijn visueel ingesteld. Als je een “grote gele knop” beschrijft, kunnen mensen het zich meteen voorstellen. Bepaalde visuele voorstellingen (zoals die eerste zwoele zomeravond waarop je sappige worstjes op de barbecue legde) roepen emoties en herinneringen op, waardoor je boodschap langer blijft hangen. En als mensen zich kunnen voorstellen hoe hun leven beter wordt door jouw product of dienst, zullen ze sneller geneigd zijn om actie te ondernemen.

2

Spreek de verlangens van je lezer aan

Iedereen heeft verlangens. Als je weet aan welke verlangens je product of dienst tegemoetkomt en je dat goed weet uit te spelen, zal je tekst veel effectiever zijn. Denk eens na: welke verandering brengt je product of dienst teweeg? Wordt je klant rijker, geliefder, gezonder, of pijnvrij? Wat het ook mag zijn, zorg dat het duidelijk is!

3

Maak gebruik van psychologische triggers

Twee belangrijke psychologische triggers zijn schaarste en urgentie. Niemand wil iets missen. Zinnen zoals “Nog maar 3 plaatsen beschikbaar” of “Deze aanbieding eindigt om middernacht!” doen het daarom heel goed. Zeg nu zelf, je hebt zelf toch ook al wel eens iets overhaast gekocht omdat het het laatste stuk was?

4

Schrijf in de tweede persoon

Spreek je lezer direct aan met “je” en “jij”. Het voelt heel persoonlijker en alsof je met iemand praat. Het trekt de aandacht en helpt om een band op te bouwen. Oh ja, blijf weg van “jullie”. Iemand die alleen achter een computer zit, voelt zich niet aangesproken door de term ”jullie”.

5

Wees specifiek

Vage uitspraken zijn niet overtuigend. In plaats van te zeggen dat “veel katten gek zijn op onze brokjes,” zeg je beter: “9 op de 10 katten eet onze brokjes in één keer op!” Zie je hoe dat veel krachtiger overkomt? Dus, als je “veel” wilt schrijven, vraag jezelf dan af: kan ik dit in cijfers uitdrukken?

6

Voeg social proof toe

Als we twijfelen om iets te kopen, dan zoeken we naar ‘social proof’, oftewel: het bewijs dat anderen het product geweldig vinden. Een slimme marketingstrategie is dus om potentiële klanten meteen social proof te geven in de vorm van testimonials, recensies en casestudy’s. Jep, ze zijn goud waard.

(Leestip: 7 manieren om social proof op je website te gebruiken)

7

Gebruik actieve taal

Actieve zinnen zijn krachtiger en enthousiaster. Ze geven je tekst meer energie en overtuigingskracht. Vergelijk “Onze brokjes worden goed gegeten door katten” eens met “Katten smullen van onze brokjes”. Wat klinkt beter?

Conversiecopywriter inschakelen?

Wil je dat je teksten echt converteren? Probeer deze zeven technieken eens uit. En als je hulp nodig hebt, neem dan contact met me op. Ik luister graag naar je vragen en wensen. Samen kunnen we je teksten optimaliseren voor maximale conversie!

Shopping Basket