Logo geen tagline kleur
social-proof-review

7 manieren om social proof op je website te gebruiken

In dit artikel vertel ik je wat social proof is en hoe je het optimaal op je website kan inzetten, telkens met een voorbeeld erbij.

Verkoop je iets? Dan weet je hoe belangrijk het is dat klanten je vertrouwen. Mensen proberen veel sneller een nieuw product of een nieuwe dienst uit als ze een goed gevoel hebben bij het bedrijf of de persoon die het aanbiedt. En of ze je vertrouwen of niet, dat hangt vaak af van wat andere mensen zeggen. Juist ja, als we twijfelen om iets te kopen, dan zoeken we naar ‘social proof’, oftewel het bewijs het ook gekocht hebben en er wild van zijn. Een slimme marketingstrategie is dus om potentiële klanten meteen social proof te geven op je website.

Wat is social proof?

Social proof, ofwel sociale bewijskracht, is een psychologisch fenomeen waarbij mensen de acties van anderen volgen, omdat ze ervan uitgaan dat ze “juist” zijn. De term social proof werd echt bekend door het boek “Influence: The Psychology of Persuasion” van Robert Cialdini. Uit het handdoekenexperiment van Cialdini blijkt dat hotelgasten sneller hun handdoeken hergebruiken als ze merken dat andere gasten dat ook doen. 

Marketingguru Seth Godin legt op zijn blog uit: “Your job as a marketer is to take the threads of social proof and weave them together into something powerful. You can’t fake this, but you can amplify it.” 

Hoe kan je social proof versterken? Ik zei het al: door het te integreren op je website.

Hoe kan je social proof aan je website toevoegen?

1

Klantrecensies en Getuigenissen

Zet reviews en getuigenissen op je website. Op je homepagina, maar ook je productpagina’s of je over ons pagina. Door positieve getuigenissen te tonen, bouw je vertrouwen op bij nieuwe bezoekers.

Kijk maar eens naar Toggle Track. Zij tonen de ervaringen van freelancers, agentschappen en grote bedrijven. Dat zorgt er meteen voor dat verschillende soorten bezoekers zich herkennen in die getuigenissen. Het toont ook prachtig hoe divers hun klantenbestand is, nietwaar?

Er is trouwens een boeiend onderzoek van de Universiteit van Toronto dat aantoont dat online content die in de tegenwoordige tijd is geschreven, veel krachtiger aankomt. Sam Maglio en David Fang gingen na of er een verschil is tussen Amazon-recensies in de verleden tijd en die in de tegenwoordige tijd. En wat blijkt? Recensies in de tegenwoordige tijd voelen behulpzamer aan voor lezers en ze krijgen aanzienlijk meer upvotes dan die in de verleden of toekomende tijd.

Een gouden tip: schrijf je reviews in de tegenwoordige tijd en moedig je klanten aan om hetzelfde te doen. Dat maakt de boodschap meteen een pak overtuigender!

2

Sterrenbeoordelingen

Zorg dat sterrenbeoordelingen van bekende sites zoals Google en TripAdvisor goed zichtbaar zijn op je website. Een hoge score, zoals 4,5 van de 5 sterren, springt er echt uit en kan potentiële klanten over de streep trekken.

Je kan natuurlijk handmatig de scores van reviewwebsites op je website zetten en die regelmatig bijwerken als ze veranderen. Maar je kan ze ook embedden. Google biedt hiervoor een Google API aan. Je hebt dan een Google Developer account nodig en je moet de nodige API-sleutels instellen. Voor TripAdvisor is er het Widget Center, waar je een code vindt om op je website te plakken. Het vraagt wat technische kennis of de hulp van een webontwikkelaar om het goed te krijgen, maar als je een hoge rating hebt, is het zeker de moeite waard!

3

Logo’s van andere bedrijven

Werk je samen met bekende bedrijven? Toon dan hun logo’s op je site. Dit laat zien dat andere geloofwaardige organisaties je erkennen en vertrouwen. Udemy doet dat heel prominent op de homepagina, above the fold (het gedeelte van de pagina dat zichtbaar is zonder te moeten scrollen).

4

Klantcases

Winsor & Newton verkoopt materialen voor kunstenaars en creatievelingen, zoals verf en markers. Op hun homepage vind je een artikel waarin ze uitleggen hoe een bepaalde (bekende) artiest werkt met hun materialen. Zo kunnen potentiële klanten zich echt voorstellen hoe ze zelf met deze producten aan de slag kunnen gaan en er ook succes mee kunnen behalen. Dat is pas inspirerend!

5

Erkenningen of awards

Chandon, bekend van de mousserende wijnen, toont trots hun gewonnen awards bij hun flessen. Dit versterkt hun imago van kwaliteit en betrouwbaarheid.

6

Labels als “Populair” of “Bestseller”

Get Your Guide gebruikt “Bestseller” labels om hun meest verkochte producten aan te duiden. Deze labels trekken niet alleen de aandacht, maar benadrukken ook wat hot is. Dit kan bezoekers stimuleren om deze producten ook te overwegen.

7

Cijfers en statistieken

Grammarly toont indrukwekkende gebruikersstatistieken, zoals hun aantal actieve gebruikers. Op hun website staat bijvoorbeeld: “Join over 30 million people who use Grammarly every day to make their writing shine.” Door cijfers zoals deze duidelijk te presenteren, laat je zien hoe populair en breed geaccepteerd je aanbod is. Dit kan echt helpen om het vertrouwen van potentiële gebruikers te winnen.

Zet social proof in en verhoog je conversies

Begin vandaag nog met deze social proof strategieën en zie je verkoop stijgen.

Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij het opfrissen van je website, aarzel dan niet om contact met me op te nemen! Ik schrijf boeiende webteksten en kan je adviseren over de beste praktijken om van je website een overtuigend verkoopskanaal te maken!

Shopping Basket